Predikaren kapitel 4 – Jesus den sanna revolutionären

Jesus förvandlade människors liv på ett radikalt sätt. Jag har sen i julas läst i en bok som heter kvinnornas evangelium (som gavs ut på Libris -97). Som handlar om kvinnliga livsöden som vi inte har en lika nära relation till som en del andra som bevarats genom kyrkohistorien. Boken handlar om kvinnorna som nämns vid namn och som var i Jesu närhet. Deras liv och förvandling berör oerhört djupt kanske för att jag är kvinna, kanske för att vi fortfarande lever i det omskakande som hände med metoo. Kvinnorna i nya testamentet har varit gömda, vi har inte fått höra hur deras liv blev förvandlat av Jesus, det är en sorg att kyrkan i två tusen år lyckats gömma dem. Men det är en ny tid nu och deras berättelser börjar höras överallt. Livsöden som hjälper oss förstå hur radikal Jesu kärlek var och hur radikal den fortsätter att vara här och nu.

Tillvaron vändes fullständigt upp och ned för de kvinnor som kom i Jesu närhet och de lämnade allt inte för att det var en vacker tanke utan därför att det inte fanns något att återvända till. Efter mötet med Jesus var livet nytt, det gamla hade passerat och något nytt hade kommit.

Det har gått 2000 år sedan Jesus vandrade på jorden men Han förvandlar fortfarande människors liv när de väljer att ta emot undervisningen och följa Hans vägledning och undervisning på alla områden i livet.

Vi som tror på Jesus och följer honom också till en gemenskap gör det av just den anledningen. Hans liv och gärningar har revolutionerat vårt liv. Om det var längesen vill han på nytt påminna och om du aldrig riktigt upplevt hans revolutionerande kraft räcker det med att du ber om att få det så kommer du snart hamna i en sådan situation. Om det är något som vi behöver hålla levande så är det just detta. Mitt behov av Jesus, det Jesus har gjort i mitt liv som lett mig till den plats där jag är nu. Jesus vill fortsätta att förvandla våra liv så att vi kan få växa och mogna ännu mer till de människor vi längtar efter att vara och dem vi är skapade till.

Jesus skapade nya spelregler och när vi lever efter de reglerna idag skapar det revolution. Det kommer det att göra så länge det finns orättvisor i världen. Så länge det finns fattigdom och krig. Så länge det finns människor som är utanför och utsatta så kommer Jesu liv att skapa revolution. För den utsatta innebär det frihet och liv. Jesus är alltid goda nyheter och det är inte mindre aktuellt idag. Jag skulle snarare vilja påstå att Jesu liv och kärlek behövs mer än någonsin just nu, i våra liv, i Gnesta, Mölnbo, Järna och hela världen.

Predikaren avslutar kapitel fyra med en viktig varning. Tänk dig för när du går till Guds hus. Om du går dit och har glömt bort vad Jesus gjort i ditt liv och vad ditt behov av honom idag innebär kommer det göra dig till en dåre som i sin okunnighet handlar illa.

Inför Jesus är vi alla lika oavsett hur lång tid vi har vandrat i hans närhet. Ingen av oss kan säga att vi är klara, att vi har lärt oss allt vad det innebär att vara en lärjunge till Jesus. Att gå till kyrkan på någon av alla dess samlingar har egentligen bara ett enda syfte. Att påminna oss om vem Jesus är och vad det innebär konkret i våra liv. Dit får vi komma med allt det som pågår i våra liv. Alla våra sorger och besvikelser, drömmar och förhoppningar och där vill Gud möta oss på nytt.

Det är vad kärleksrevolutionen handlar om. Att förena oss med Guds hjärta för oss och den här världen och låta smärtan över all orättfärdighet i världen få drabba oss.

Det är att stilla oss i insikten om vår ensamhet och investera i det som har ett evighetsvärde, att leva i och av kärlek, beroende av Jesus och andra människor så att det leder till en förvandlad värld.

Det är att landa i att min sanna identitet är att jag är en människa i beroende av Gud och det är när jag sätter mig ned i Guds närhet och lyssnar som jag blir hel.

 

 

Om du vill ta del av våra gemensamma aktiviteter är du så välkommen att titta förbi (i kalendern hittar du vilka dagar, tider och platser vi ses på). Det kostar inget och vi är för det mesta trevliga och artiga. Men vi är framförallt helt vanliga människor som insett vårt behov av Gud och som har en längtan att se Guds kärlek göra större avtryck här där vi bor.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s