kärleksrevolution del 1

”Mina kära, sätt inte tro till alla andar utan pröva om de kommer från Gud, ty många falska profeter har gått ut i världen. Så kan ni se vilken ande som är Guds: varje ande som erkänner att Jesus Kristus har kommit i mänsklig gestalt är från Gud, men den ande som förnekar Jesus är inte från Gud. Det är Antikrists ande, som ni har hört skall komma och som redan nu är i världen. Men ni, mina barn, är från Gud, och ni har besegrat de falska profeterna, ty han som är i er är större än han som är i världen. De kommer från världen, och därför talar de som världen, och världen lyssnar på dem. Men vi kommer från Gud. Den som känner Gud, han lyssnar på oss; den som inte kommer från Gud, han lyssnar inte på oss. Så kan vi skilja mellan sanningens ande och villfarelsens ande. Mina kära, låt oss älska varandra, ty kärleken kommer från Gud, och den som älskar är född av Gud och känner Gud. Men den som inte älskar känner inte Gud, eftersom Gud är kärlek.”

Jag tycker det här stycket i kapitel 4 är jättesvårt. Vet inte hur jag ska förstå det. Jag läser kommentarer och olika översättningar, vänder och vrider på det.

När jag stöter på sådana stycken måste jag lyssna extra noga. Vad i mig skaver när jag läser? Vad är det jag inte förstår? Är det något här som utmanar mig på ett jobbigt men bra sätt?

Sedan hjälper det mig oftast att påminna mig om att texten faktiskt är skriven i en speciell tid till en speciell mottagare. Även om det finns något i texten som vi kan ha nytta av även idag kanske man inte kan ta allt rakt av och tro det gäller mig och min tid just nu. Jag måste tränga förbi det omedelbara och lyssna på vad författaren kan ha velat få fram. Författaren känner till mycket om mottagarna som jag inte känner till.

Sådant som jag funderar över kring den här texten är:

Vad menar författaren egentligen med Antikrist?

Varför gör författaren sådan stor sak i att skilja folk åt? I dem som tillhör och i dem som inte tillhör? Vad är det han försöker förmedla med det?

Hur kan han mena att vi kan skilja ut vem som talar sanning genom att se om de bekänner Jesus som Gud? Har vi inte genom historien sett hur många ”bekänner” Jesus men handlar i osanning och orättfärdighet ändå? Kan verkligen munnens bekännelse avgöra vem som är av Gud eller inte?

Jag har inga bra svar på dessa frågor nu när jag skriver detta. Ibland är det också detta jag måste överlåta mig till, att släppa taget om behovet att förstå allt och istället våga växa i tillit ändå. Våga tro gott även om jag känner mig skeptisk. Men för den skull inte bara acceptera tomt prat. Vi kommer få bättre guide i vår urskiljning längre fram i kapitlet.

Eugene Peterson som var teolog, pastor och översatte bibeln till modernt språk får avsluta detta inlägg om de första verserna i 1 Johannesbrevet kapitel 4. ”Kära vänner, tro inte allt ni hör. Gör en noggrann bedömning och granskning av det som folk säger till er. Det är inte alla som pratar om Gud som också kommer från Gud. Det går gott om lögnpredikanter lösa här i världen.” (1 Johannesbrevet kapitel 4 vers 1 The Message).


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s